Blogi

Myynti osana yrityksen toiminnanohjausta ja sovellusarkkitehtuuria

Yrityksen liiketoimintasovellusten ABC – lyhyt katsaus yrityksen perussovelluksiin.
ERP, CRM, CPQ, PDM… paljon lyhenteitä ja termejä, mutta mitä ne kattavat yrityksen liiketoimintaprosesseista? Tämä artikkeli avaa lyhyesti mitä nämä eri termit kattavat ja mitä näillä ratkaisuilla tehdään yrityksen liiketoiminnassa.

 

CRM (customer relationship management)

CRM on myynnin yleensä työkalu. Modernit CRM-työkalut saattavat sisältää jo markkinointiautomaatio-ominaisuuksia, joilla pystyy seuraamaan erilaisen viestinnän toimivuutta markkinoinnissa ja esimerkiksi kotisivujen sisällön houkuttelevuutta. CRM:n avulla johdetaan yleensä perinteisemmän b2b -kaupan myyntiputken konversioita liideistä kaupoiksi. CRM on kuin lihas, joka kääntää asiakaskontaktit kaupoiksi raa’an työn avulla.

 

ERP (Enterprise Resource Planning) 

ERP-järjestelmä integroi yleensä eri tuotannon ja logistiikan toimintoja, esimerkiksi tuotantoa, ostoa, jakelua ja varastonhallintaa. Se voi useasti myös sisältää yrityksen talouteen liittyviä prosesseja kuten laskutusta, ostojen hallintaa ja taloushallintoa sekä palkanlaskentaa. ERP on lähes poikkeuksetta yrityksen operatiivisen johtamisen sydän, jonka avulla tuotanto pyörii.

 

PDM (product design management) 

Tuotetiedonhallinta sisältää tiedot yrityksen tuotteista, niiden kokoonpanoista ja käytetyistä osista sekä materiaaleista. PDM sisältää paljon tietoa, jota sitten sovelletaan suunnittelussa, myynnissä ja tuotannossa. PDM:n avulla kerätään ja käsitellään tietoa, jota sitten siirretään muihin järjestelmiin käytettäväksi.

 

CPQ (configure-price-quote) eli myyntikonfiguraattori

CPQ toimii myynnin apuna tarjousten laadinnassa. CPQ:n avulla monimutkainen tuotetieto yksinkertaistetaan niin, että myyjä pystyy esittämään yrityksen tuoteportfolion helposti asiakkaalle. CPQ:n avulla myyjä voi rakentaa tarjouksen, joka vastaa asiakkaan tarpeeseen. CPQ:n avulla myynti pystyy kertomaan tuotannolle mitä on myyty ja mitä pitäisi tuottaa. CPQ on myyjän aivot ja merkittävä portti yrityksen liiketoiminnan kasvattamiseen.

 

Miksi hankkia CPQ?

Excelistä + tupakkiaskin kannesta CPQ -järjestelmään

CPQ -järjestelmät ovat tällä hetkellä yrityksissä toteutettu perinteisellä excel -sovelluksella. Yrityksen itse luomat myyntikonfiguraattori- ja hinnoittelutyökalut ovat yleensä hankalakäyttöisiä laajemmassa käytössä. Monesti ne ovat riippuvaisia yhden henkilön osaamisesta ja sisältävät kriittisiä toiminnallisia puutteita. Omat myynnintyökalut sisältävät monesti jopa virheitä, jotka johtavat liiketoiminnan kannalta isoihin ongelmiin. CPQ sovellusten hankkimisen ja ylläpidon suorien kustannusten välttely johtaa yrityksen tehottomaan toimintaan.

Monet yritykset tuskailevat tällä hetkellä puutteellisilla järjestelmillä. Pahimmillaan tarjoukset annetaan perusdokumentteina, parhaimmillaankin käytössä on irrallisia ja vaikeita excel-laskureita.

CPQ tarjoaa parhaimmillaan ratkaisun, jossa yrityksen myyjien keräämä ja luoma tieto tuodaan yhteen järjestelmään ja sitä kautta koko organisaation hyödynnettäväksi. CPQ:n avulla yhdistetään myynnin ja tuotannon näkymä markkinaan. Tiedot syötetään järjestelmään vain kerran ja niitä hyödynnetään samalla tapaa koko yrityksen sisällä. Enää ei synny tilannetta, missä ei tiedetä mitä on myyty ja mitä pitäisi toimittaa. CPQ:n avulla saadaan rakennettua myös asiakkaalle paras mahdollinen ratkaisu ja laatimaan asiakkaalle voittava tarjous.

Siirtyminen excel-konfiguraattoreista Klaron CPQ-ratkaisuihin on helppo. Klaron osaavat konsultit pystyvät siirtämään exceleissä määritetyt laskusäännöt ketterästi osaksi yrityksen uutta KlaroCPQ -tuotetta. Olemme siirtäneet jopa erillisia printattuja tuotekatalogeja itsenäisesti meidän CPQ -ratkaisuun. Klaro onkin tehnyt siirtymän vanhoista työkaluista 2020-luvun myynnin järjestelmiin hyvin helpoksi!

Kiinnostuitko?

Marko Rapeli
Chief Growth Officer
+358 50 3233 973
marko.rapeli@klarocpq.fi

Ota yhteyttä