Blogi

Johtaja, miksi kannattaa investoida myynnin digitalisointiin

Yrityksiltä tulee paljon viestiä myynnin tärkeydestä. Tarinoita siitä, että ”jokainen on myyjä” ja ”kuinka tärkeää on vastata asiakkaan huutoon”. Hyviä ajatuksia, mutta investoinnit myynnin tukemiseen itsessään kuitenkin jäävät vähäisiksi.

Myyntiin liittyvät digitaaliset investoinnit ovat yleensä kohdistuneet liidien hankintaan ja niiden syöttämiseen yrityksen järjestelmään. Muuten hyvä, mutta itse kaupanteko yrityksen tuoteportfolion mukaisesti on unohtunut. Kaupantekoon yritys tarvitsee hyvän myyntikonfiguraattorin, CPQ -ratkaisun.

Myynnin työkalut itse tarjouksen tekoon ovat yleisestikin varsin puutteelliset. Myynti joutuu laittamaan auttamattoman paljon aikaansa tietojen keräämiseen ja oikeellisuuden varmistamiseen. Myyjän aika kuluu toimistolla konetta näpytellen, hänen kerätessään tietoja ympäri organisaatiota ja syöttäen tietoja yksinkertaisiin word-pohjiin. Myyjän pitäisi hoitaa toimistotyönsä tehokkaasti modernilla CPQ-järjestelmällä.

Yleensä puutteet myynnissä ratkaistaan palkkaamalla lisää resursseja. Kuitenkin parhaat tulokset saadaan nostamalla automaatiota myyntiprosesseissa ja satsaamalla digitaalisiin työkaluihin myynnissä.

KlaroCPQ:n avulla asiakasyritykset ovat onnistuneet lyhentämään tarjouksen tekoon mennyttä aikaa ja resursseja. Klaron CPQ -ratkaisut vähentävät tarvetta lisätä myyjiä. Myös myyntihenkilöiden teknisen osaamisen taso voi olla vähempi, kun tekniset vaatimukset ovat määritetty KlaroCPQ -työkaluun.

Parhaimmillaan KlaroCPQ:n yritykselle tuoma myynnin tehokkuuden nousu on ollut jopa yli 80%.

KlaroCPQ sisältää tarjouksen tekemiseen tarvittavat tiedot, ja ennen kaikkea oikeat ajantasaiset tiedot. Myyjän pystyy helposti rakentamaan myyntikonfiguraattorissa tarjouksensa asiakkaan tarpeen mukaisesti, antamaan tarjoukselle juuri oikeat tiedot, ja hallitsemaan omaa tarjouksentekoaan kätevästi siellä missä asiakaskin on.

Jos myyjältä vaaditaan formula-auton suorituskykyä, niin miksi hänen pitää tehdä työnsä traktorilla?

Vapautetaan siis myyjien aika asiakkaille! Investoidaan oikeisiin helppokäyttöisiin myyjä- ja asiakasystävällisiin CPQ-työkaluihin.

Kiinnostuitko?

Marko Rapeli
Chief Growth Officer
+358 50 3233 973
marko.rapeli@klarocpq.fi

Ota yhteyttä