Asiakastarina

Outotec tehosti tarjoustyötään KlaroCPQ:n avulla – tarjousten tekemiseen kuluu nyt enintään pari päivää

International industry quote configurator KlaroCPQ

Maailmanlaajuisesti toimiva teknologiayritys Outotec Oyj on jo useamman vuoden ajan tehostanut eri tuotelinjojen myyntiä KlaroCPQ-tarjoustyökalun avulla. Outotecin Application Service Manager Joni Kauppisen mukaan, KlaroCPQ on auttanut lyhentämään merkittävästi tarjousten valmisteluun käytetyn ajan ja karsimaan inhimillisten virheiden määrän tarjouksista lähes kokonaan, mikä tuo selvää säästöä myös projektivaiheessa.

Selvän ajan ja rahansäästön lisäksi tarjousprosessin optimointi ja toimintojen automatisointi ovat Kauppisen mukaan selkeyttäneet koko toimitusketjun myynnistä toteutukseen. ”KlaroCPQ:n avulla varmistamme, ettei asiakkaalle ole tarjottu sellaista, jota ei ole mahdollista tai kannattavaa valmistaa”, hän sanoo.

Tehokasta tarjoustyötä vähemmällä teknisellä osaamisella

Outotecille KlaroCPQ mahdollistaa monimutkaisten tuotelinjojen tarjouskonfiguroinnin ilman teknistä erikoisosaamista. Ilman työkalua myyjien olisi Kauppisen mukaan tunnettava tekniset laitekokonaisuudet ja niiden komponentit hyvinkin yksityiskohtaisesti.

”Käytännössä tällaista kokemusta löytyy muutamalta pitkään talossa olleelta tekijältä. KlaroCPQ mahdollistaa meille sen, että useat kymmenet henkilöt pystyvät laatimaan tarjouksia. Tarjottava ratkaisu muodostuu aina oikeanlaisista komponenteista, prosessi ei sakkaa vääränlaisten valintojen vuoksi projektivaiheessa eikä tarjouksista jää puuttumaan kriittisiä osia, kuten kuljetuskustannuksia”, hän listaa.

”Teemme toisessa tuotelinjassa, jossa KlaroCPQ on käytössä, vähintään 300 tarjousta vuodessa, ja toisessa tuotelinjastossa sitäkin enemmän. Säästämme KlaroCPQ:n avulla vähintään muutamia tunteja jokaista tehtyä tarjousten kohden aikaa, mikä on kokonaisuudessaan todella merkittävä resurssisäästö.”

KlaroCPQ:n monikielisyys parantaa asiakaskokemusta

Uusimpana kehitysaskeleena Outotec on ottanut käyttöönsä KlaroCPQ:n kieliominaisuudet. Tarjouksia saadaan nyt englannin kielen lisäksi suoraan järjestelmässä myös myös asiakkaan omalle äidinkielelle.

”Aiemmin jouduimme käyttämään käännöstoimistoa jokaisessa tarjouksessa. Nyt saamme ainakin ensimmäisen version käännetystä tarjouksesta suoraan järjestelmästä. Sen avulla asiakkaamme pystyy helpommin keskustelemaan hankinnasta oman organisaationsa sisällä. Näin teemme hankintapäätöksen tekemisen hänelle helpommaksi. Ja samalla voimme itse edelleen tukeutua englanninkieliseen versioon. Win-win tilanne kaikille”, Kauppinen hymyilee.

KlaroCPQ on myös kätevä työnohjausalusta.

”Työnohjausominaisuuksien käyttöönotto on ollut ihan älyttömän hyvä asia. Nyt meillä on erinomainen läpinäkyvyys siihen, mitä milloinkin on menossa. Kaikki tiimissämme käyttävät alustaa. Se kertoo asian merkityksellisyydestä”, hän kiittelee.

”Olemme tosi tyytyväisiä yhteistyöhön Sujuwan kanssa. Ja mikä tärkeintä, koemme olevamme heille tärkeitä.”
Joni Kauppinen, Outotec Oyj

Outotecin Application Service Manager Joni Kauppisen vinkit teknisen myynnin automatisointia harkitsevalle:

Tuotteistaminen

Aloita myyntiprosessin tuotteistamisesta. Tarjouskonfiguraattorin käyttöönotto perustuu tuotteistettuihin ratkaisuihin, joten perusasiat kannattaa miettiä valmiiksi. Kun toimitaan standardiprosessien mukaan, omien tuotteiden vieminen KlaroCPQ:hun on helppoa.

Omistajuus

Varaa riittävästi sisäisiä resursseja – käyttöönoton onnistumisen kannalta on elintärkeää, että teillä on talon sisällä ihmisiä, jotka ottavat työkalun omistajuuden itselleen ja huolehtivat, että sen käyttö saadaan ajettua kunnolla sisään.

Käyttö

Varmista että huomioitte työkalun omistajuudessa sekä liiketoiminnan tavoitteet että tekniset mahdollisuudet. Resursoikaa työkalulle sekä bisnesomistaja että tekninen omistaja, ei vain jompaakumpaa.

Kiinnostuitko? Tehostetaan myyntiänne yhdessä.

Soita Mikko Peltola, 050-3596179
tai jätä yhteydenottopyyntö.

Ota yhteyttä

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.